Współpraca w ramach Unii Europejskiej otwiera przed państwami członkowskimi szerokie możliwości w zakresie mobilności pracowników oraz świadczenia usług na terenie strefy Schengen. Ten swobodny przepływ pracy i usług daje pracodawcom elastyczność w zarządzaniu zasobami ludzkimi, dostosowując siłę roboczą do zmieniających się potrzeb rynku. W rezultacie otwiera to drzwi dla nowych możliwości kontraktów zagranicznych, wymagających czasami wysłania personelu do realizacji zadań poza granicami kraju.
Pracodawca ma możliwość delegowania pracowników do pracy w innym państwie Unii Europejskiej, Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub Szwajcarii w ramach świadczonych przez firmę usług za granicą.
Istnieją trzy główne scenariusze takich delegowań:
- W związku z realizacją umowy zawartej przez pracodawcę delegującego z podmiotem prowadzącym działalność na terytorium innego państwa.
- Do oddziału lub przedsiębiorstwa, będącego częścią grupy firm, do której należy również pracodawca delegujący.
- Pracodawca delegujący działający jako agencja pracy tymczasowej.
Dzięki tym mechanizmom firmy mają większą elastyczność w dostosowaniu się do wymagań rynku oraz mogą skorzystać z globalnej puli talentów, aby sprostać różnorodnym wyzwaniom biznesowym.
Kogo można delegować do pracy?
Aby zostać uznanym za pracownika delegowanego, osoba musi spełnić pewne kluczowe kryteria:
- Musi być zatrudniona i regularnie wykonywać pracę na terytorium Polski.
- Powinna zostać tymczasowo przekierowana do pracy na obszarze innego państwa Unii Europejskiej, Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub Szwajcarii.
- Delegowanie musi być dokonane przez pracodawcę w ramach świadczonych przez niego usług.
Decydujące w tej kwestii są przepisy obowiązujące w kraju, z którego delegowana osoba pochodzi. Warto zauważyć, że istnieje możliwość, aby pracownikiem delegowanym był cudzoziemiec legalnie zatrudniony na terytorium Polski, ale wymaga spełnienia to dodatkowych warunków. Więcej o obowiązkach pracodawcy względem delegowanego pracownika pisaliśmy w artykule: O czym należy pamiętać, delegując pracowników za granicę?
Najważniejsze informacje
Unia Europejska tworzy przepisy, które obowiązują w krajach członkowskich, jednak należy pamiętać, że różne kraje mają swoje specyficzne przepisy dotyczące prawa pracy i zatrudnienia. To oznacza, że pomimo wielu punktów wspólnych, część przepisów będzie się różnić, nawet jeśli nie w całości, to w detalach.
Jest to szczególnie ważne z uwagi na fakt, że pracownik oddelegowany powinien podlegać krajowym regulacjom prawnym państwa oddelegowania, które są korzystniejsze niż polskie. Szczególną uwagę należy zwrócić na:
- minimalne okresy odpoczynku i maksymalnego czasu pracy;
- minimalny wymiar płatnych urlopów rocznych;
- wynagrodzenie (w tym wszystkich jego obowiązkowych elementów) określone w prawie krajowym lub powszechnie stosowanych umowach zbiorowych;
- przepisy BHP;
- środki ochronne dla kobiet ciężarnych, kobiet bezpośrednio po urodzeniu dziecka oraz młodzieży (w wieku poniżej 18 lat);
- przepisy dotyczące równego traktowania kobiet i mężczyzn;
- warunki zakwaterowania pracowników w kraju przyjmującym, jeżeli ma je zapewnić pracodawca;
- dodatki lub zwroty kosztów podróży, wyżywienia i zakwaterowania, gdy są one wymagane w czasie trwania delegowania.
W każdym z państw członkowskich Unii Europejskiej, Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz w Szwajcarii istnieje dedykowany punkt kontaktowy, który udziela pracodawcom informacji na temat warunków zatrudnienia pracowników delegowanych oraz obowiązków związanych z delegowaniem. Aby znaleźć odpowiedni punkt kontaktowy, pracodawca może skorzystać z wyszukiwarki dostępnej na stronie. Dzięki temu będzie mógł skutecznie przygotować się do delegowania pracownika za granicę i działać zgodnie z obowiązującymi przepisami.